viinikaapin kuningas

Poliittisyhteiskunnallisesti aktiiviset keskenkasvuisemme kömpivät aamupalapöytään huulillaan yksi kysymys: itsenäistyikö se?
Mietimme, tuleeko sinne kreivi vaiko jaarli.

Ennen kuin aamupuuro oli kauhottu loppuun, oli Isosisko julistautunut Skotlannin, Englannin, Ameriikan ja osan Australiaa kruununprinsessaksi (H.K.K.), tunnetaan myös nimellä H.M. Even Greater Britain.
Siinä samassa rytäkässä minä otin haltuuni Moskovan, Pietarin ja koko Venäjänmaan sekä Varsinaissuomen ja julistauduin tsaaritar marika ensimmäinen uljaaksi.

Isoveli valtasi Ulko-Hebridien herttuakunnan ja säälistä hraH julistettiin viinikaapin kuninkaaksi ja avaintenhaltijaksi. ("kiitos nyt vaan tästäkin!")
Pikkusisko lähti kouluun ajoissa joten emme tiedä, mikä on hänen hallintokuntaansa.

Kisu nimitettiin Ruokaalian kreiviksi, ja hänen ylhäisyytensä lähti välittömästi kettujahtiin. Tai pallo-, mutta jahtiin joka tapauksessa.


*
Pohdiskelin eilen vesijuoksennellessani (kohta olen vesiratojen JusainBolt, ihan kohta) mitä kaikkea teen sitkun
Sitten kun nuo eivät tarvitse minua enää ihan koko ajan, sitten
En mene töistä suoraan kotiin vaan heti menen hunningolle. Menen kirjastoon tai galleriaan tai johonkin muuhun kivaan paikkaan. Tai sitten menen uimaan ja lenkille ja kahvilaan ja konserttiin. Ja kotiin tulen vasta illalla. Ruuan kanssa juon aina viiniä. Ja syön kaikenmoisia hyvyyksiä.

Eivät ne kyllä nytkään minua ihan koko aikaa tarvitse. Tuskin huomaavatkaan, olenko kotona.
Mutta kun minä haluan.
Minä haluan olla kotona päivällispöydässä ja hoputtamassa läksyjentekoon, harrastuksiin, iltapalalle ja -pesulle. Minä haluan olla etsimässä kaikkia niitä tavaroita, jotka ovat kadonneet keskelle lattiaa, pöytää tai tuolin karmille - vaikka se onkin ärsyttävää.

*




1 kommentti:

  1. Tässä perheen vaiheessa usein tuntuu, että toinen jalka on vielä siellä yhteisen ruokapöydän alla ja toinen jo ovenraossa menossa omille teilleen. Äidillä siis.

    VastaaPoista