yksityisyydensuoja-aargh

Katselin tänä aamuna bussissa naisihmistä joka touhusi tablettinsa kanssa. En tiedä tajusiko hän, että ihan helposti pystyin seuraamaan, millä sivustoilla hän liikkui ja halutessani olisin vaivatta lukenut, mitä viestiä wilma hänelle pukkasi.
Toivottavasti oli vanhempi eikä ope.

Mietin että on maailma mennyt hulluksi.
Toisaalta ei saisi lääkärissä kutsua kovaan ääneen ihmistä nimeltä ettei yksilönsuoja vaurioidu, mutta jos joudut sairaalaan, sinut tungetaan samaan huoneeseen puolentusinan ihmisen kanssa ja kaikki intiimit juttusi ovat tasantarkkaan huonekavereiden tiedossa.
Muutenkin ihmisten yksityiset asiat ovat levällään enemmän kuin koskaan. Busseissa ja junissa kailotetaan puhelimeen ja luetaan wilmaviestiä superpiirtoterävältä tabletilta.
Joku ristiriita siinä on.
Nimeltä kutsuminen lääkärin vastaanotolla on muka intiimimpää kuin vaikka lapsen saama huomautus tekemättä jääneistä kotitehtävistä?
Olen kuullut sossutätien ja lakimiesten vastaavan asiakaspuheluihin kadulla. Kovin pitkää matkaa ei tarvitse sellaisen asiakaspalvelijan lähellä kulkea, kun jo tietää jonkun ihmisen elämästä enemmän kuin olisi tarpeen.

Tai niin kuin eilen siellä poliisilaitoksella. Viereisessä loosissa elämisen tuskaa tilitti joku huijatuksi tullut, minä kuulin nimet ja puhelinnumerot ja henkilötunnuksetkin (ja ajattelin salaa että voi maailma, kyllä oli ääliösääliö se huijattu. Jo toista kertaa joutui saman huijauksen uhriksi. Hirmu kiltti oli hänen poliisinsa, ei kommentoinut mitenkään. Minun teki kovasti mieli.) Silti minulla ei ollut lupaa yksilönsuojan nimissä saada kopiota siitä rikosilmoituksesta, jonka kävin tekemässä, koska teknisesti ottaen minä - tai edes verstaskompleksi - ei ole asianomistaja - vaan asianomistaja on joku muu, taloyhtiö luultavasti. Hmh.
Tässä touhussa on totisesti joku outo ristiriita.
Lillukanvarsia.

*

Mietin minä tuota lihatonta lokakuutakin.
Olen vissiin taas ollut jossain pimennossa, koska nyt vasta kuulin koko jutusta ekan kerran.

*

Kyllä on kuulkaa maailma muutenkin omituinen.
Sain siitä tentistä vitosen.

Nyt on sitten se opintokokonaisuus tehty; esseistä HT:t ja tentistä ET.

HraH toi kakkua.
Lapset kysyivät, että saavatko hekin kakkua, jos kokeesta tulee vitonen.

*







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti