vaihdantatalous

Kolme lasta, kolme harrastusta.

Yhden pitäisi myydä sukkia tai pakasteita. Minulle ei ole vielä selvinnyt kumpia.
Yhden pitäisi myydä joulukalentereita. Paljon.
Yhden pitäisi hankkia yrityssponsoreita.

Minulla on probleemi.
Tunnen suunnilleen kymmenen ihmistä.

Isoveli suoritti tarkistuslaskennan: me kaikki (n=5), kaikki isovanhemmat (n=5), kaikki kummit ja heidän lapsensa (n=14) sekä vapaavalintainen naapurin täti = 24, eli paljon enemmän kuin kymmenen.
Olen siis patologinen valehtelija.

Huomautin, että lähes kaikki kummit ja heidän lapsensa myyvät myös joulukalentereita. Sekä luultavasti myös sukkia. Tai jotain muuta sälää ja roipetta.
Ehdotin että rupeasimme harjoittamaan vaihdantataloutta: Isosisko ostaa sukkapuntulla Isoveljeltä mainostilaa, joka puolestaan diilaa harjoituspaidat kalentereiden pantiksi.

Laumalla oli yksi yhteinen rakentava ratkaisu: kummisetä!
Se kuulemma ostaa kaikki kalenterit, sukat ja hommaa sponsorin.

Minulle tuli semmoinen olo, että olen osa käsittämätöntä vaihdantataloutta harjoittavaa mafiaperhettä.


3 kommenttia:

  1. Meidän sukulaiset saa joululahjaksi lakuja 4A-luokan koristelemassa pakkauksessa ja 4A-luokan myymiä kynttilöitä. Me itse mennään 4A-luokan myymillä lipuilla sirkukseen (ja jäädään yhden lipun verran oppilaskohtaisesta myyntitavoitteesta). Arvaa, mikä luokka on menossa leirikouluun ensi syksynä.

    En uskalla edes ajatella adventtikalenterirumbaa nyt, kun partiolaisia on kolme. Jostain syystä koripallossa ei ole toistaiseksi myyty mitään. *koputtaa puuta*

    VastaaPoista
  2. Tänne kans tuommoinen kummisetä ;)

    VastaaPoista
  3. Meillä on myyty alusvaatteita ja pipareita ainakin. Ja kun ei ole oikeen isovanhempia tai kummeja tai sisaruksia, niin käytännössä yksi isovanhempi ostaa "yhden" ja minä loput. Esim. ne keksit ja toffeet. Onneksi nyt on harrasteet loppu.

    VastaaPoista